Recept på överlevnadsilska

Sätt på sjukt bra musik, helst något som gör dig sjukt arg. Jag använder alltid Paramore när jag är på sådnat humör. Känslan kan jämföras med ett lopp, man vill göra allt man kan för att vinna det (ni som är tävlingslystra vet vad jag menar).

För er andra kan det liknas vid känslan att bli diskriminerad, orättvist behandlad eller rent ut sagt eliminerad. Man kan antingen välja att vara ett offer, gråta en hel kväll och tycka synd om sig själv. Eller, så låter man känslorna vara där en stund, låter dem sakta men säkert bli en överlevnadsilska, som jag kallar det.

Fortsätt och gör något riktigt radikalt. Till exempel, vad som händer här just nu är följande.. Dra upp alla rullgardiner/persienner som täcker dagsljuset. Skruva upp ALLA lampor du har hemma på full nivå. Ta tag i alla skitsaker du bara låtit vara den senaste veckan (här funkar det alltid att storstäda eller diska för mig). Öppna fönster och dörrar på vid gavel, sätt på fläktar och få ur allt gammalt. Sortera.. Böcker, noter, filmer, mappar på datorn. Gör någonting drastiskt som får dig på andra tankar.

Herrugud, min terapeut frågade mig idag om jag gjort något för att fokusera om de negativa känslorna, stå ut med dem. Jag visste inte då, men nu vet jag, jag gör det precis hela jäkla tiden, varje dag. Och folk kallar det att fly. Jag kallar det enkelt en överlevnadsilska. Jag skulle inte finnas om inte jävlar anamma var en del i mitt liv.

Tack för det Gud!

Känslorna då? Tankarna, depressionen och ensammheten? Den kvarstår, men jag väljer så mycket hellre att vara en kämpe i detta läget än att lägga mig ner och bli ett offer. Visst är det kolossalt svårt, ingen vet hur man gör, men försöka duger faktiskt i detta läge! Rakt upp och ner!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0